Emmanuel Le Roy Ladurie

歴史学者のエマニュエル・ル=ロワ=ラデュリ氏*1が昨年の11月24日に、94歳で他界している*2


Anne Corbett “Emmanuel Le Roy Ladurie obituary” https://www.theguardian.com/books/2023/nov/24/emmanuel-le-roy-ladurie-obituary


バイオグラフィに関する部分を引用してみる;


Born in Les Moutiers-en-Cinglais, Normandy, Emmanuel was the son of Léontine (nee Dauger) and Jacques Le Roy Ladurie, a farmer and agriculture minister in the second world war Vichy collaborationist government who then joined the French resistance. Emmanuel went from the local lycée in Caen to the grand Paris establishment Henri-IV, and then the École Normale Supérieure.

As future academics did at the time, he began as a teacher, in 1955 in Montpellier. In 1957 he obtained a research post in the Centre National de la Recherche Scientifique, Paris, and in 1960 became a junior lecturer at the University of Montpellier.

In 1963, he joined the École Pratique des Hautes Études. After the 1968 upheavals he had a post at what became the University Paris VII, progressing to a chair there in 1970. In 1973 he was elected to the chair of modern civilisation at the Collège de France, in succession to Braudel. He held this post until he retired, aged 70, in 1999. He served as administrator of the Bibliothèque Nationale (1987-94) and was also a member of the Institut de France’s Académie des Sciences Morales et Politiques, and contributed regularly to public debate.

He produced other microhistories in the later 70s and 80s, though none had quite the same impact as Montaillou. These were Le Carnaval de Romans (1980); Jasmin’s Witch, published in English in 1987 and The Beggar and the Professor (1997).

In later years he turned his attention to the top echelons, with The Royal French State 1460-1610 (1994), and The Ancien Régime: A History of France 1610-1774 (1996); continued to reflect on the historian’s function with L’Historien, le Chiffre et le Texte (1997); and published work on climate history including Les Fluctuations du Climat de l’An Mil à Aujourd’hui (2011). His final book, Brève Histoire de l’Ancien Régime, was published in 2017.

また、

As such a prominent historian, he had his share of professional criticism. But what may have affected him more were press attacks related to his father. In 1945, aged 16, the son joined the French Communist party, remaining a member until 1956, leaving over the Soviet crushing of the Hungarian revolution. He became a member of the soft left PSU (Parti Socialiste Unifié), before also becoming disillusioned with the socialists. The issues of totalitarianism and liberty clearly haunted him. He analysed his political engagement in at least three publications.

山口昌子*3「エマニュエル・ル=ロワ=ラデュリ氏を悼む」『機』(藤原書店)381、pp.1-4、2023


曰く、


私事になるが、新聞記者時代に記事で三度、彼の名前を使ったことがある*4。一度だけだが、幸いにも尊顔を拝した。
一九九三年十二月に書いた記事で、いかにフランスが「食事最優先国」であるかの例として、「エリゼ宮をはじめ各省には大統領や大臣用の特別食堂があり、そこでは三ツ星レストラン並みの食事が供される」などと指摘、フランスが折からの新ラウンドの農業分野で頑張ったのは当然だとし、「申し分なく食べるべきだからだ。簡単な理由だ」と発言したラデュリの言葉を引用した。
一九九四年七月十四日の革命記念日エリゼ宮のガーデンパーティ(サルコジ時代に中止)でも広大な庭園に屋台が並び、招待客がパクつく姿を書いたが、ついでに、日本の皇居での晩餐会をはじめ宮廷料理として仏料理が発達したのは、革命で貴族の館に勤務していたコックが失業し、各国の宮廷や市中のレストランのコックになったからとの歴史的背景に触れた。そして、ラデュリの指摘によると説明した。
二〇〇〇年十月には米カナダがロックフォール(青カビチーズ)などに一〇〇%の関税をかけたのに怒った仏農民が、米国の象徴マクドナルドなどを襲撃した。この事件で一躍有名になった農民活動家ジョゼ・ボヴェが仏国民から英雄視されたのに対し、「フランス人は全員、農民にノスタルジー」とのラデュリの発言を引用した。三度とも、ラデュリの言葉を引用することで、記事にちょっと箔をつけたというわけだ。(pp.3-4)

尊顔を拝したのは二〇〇八年三月二十六日に慶應義塾大学がラデュリに名誉博士の称号を授与した時だ。訪日予定だったが体調を崩されたのでパリ十五区の自宅で安西祐一郎塾長に代わって授与役を務めたラデュリと親交のある歴史学者、速水融・同校名誉教授*5が持参した塾長の仏語の表彰状を代読した。「長年にわたる歴史学の研究、とりわけ人間と社会、経済、政治、環境との関係を幅広い見地から分析、叙述し、アナール派を代表する学者としてフランスのみならず世界各国の研究者に多大な影響を与えた」。
一番弟子のエマニュエル・トッド*6国際通貨基金IMF)のジャック・ド・ラロジエール元専務理事、哲学者かつ歴史家のアラン・ブザンソンらの錚々たる親しい学者に囲まれ、泰然自若、飄々とした風貌が印象的だった(略)。他の取材があり、旧知のトッドと言葉を二、三交わして、早々に引き揚げたのが、今も心残りだ。(p.4)
See also


Christiano Btf “A Tribute to Emmanuel Le Roy Ladurie: Pioneer in Climate Historyhttps://www.christianobtf.com/en/a-tribute-to-emmanuel-le-roy-ladurie-pioneer-in-climate-history/