承前*1
生野由佳「「3人のレンガ職人」を追って 後編」『毎日新聞』2022年4月2日
「訓話の定番」(であるらしい)「 3人のレンガ職人」の話を巡って。
ピーター・ドラッカーの『現代の経営』の中に「3人の石工」の話が出てくる。その内容は「3人のレンガ職人」と略同じ。しかし、これはドラッカーのオリジナルではない。1905年に刊行された本に「3人の石工」の話が出ている。ドラッカーは1909年生まれである。
ドラッカーのオリジナルではないににしても、ドラッカーの「3人の石工」と「3人のレンガ職人」の関係はもっと追及されて然るべきなのにされていない。だいたい「訓話」をする人って「ドラッカー」も好んでネタにしてそうじゃん。
ドラッカー学会の佐藤等理事は、生野記者に「英語圏でも「3人のレンガ職人」のストーリーが広がっている、と教えてくれた」。
「しかし、ロンドン大火後の都市再生を研究する東海大文学部の菅原未宇准教授(西洋史学)は「クリストファー・レンの『3人のレンガ職人』という逸話は耳にしたことはありません」と首を振る」。結局「3人のレンガ職人」の起源はわからない。
(前略)英語圏の3人のレンガ職人は「イソップ寓話」としては広まっていなかった。ロンドンが近代世界を代表する大都市になった大きな節目とされる、1666年のロンドン大火を物語の舞台にしていたのだ。
ロンドン大火は小さなパン屋から出火し、市内の家屋の約5分の4が焼失したという英国史に残る大火災だ。英語圏で「3人のレンガ職人」は都市再生の重役を任され、セントポール大聖堂を再建した建築家クリストファー・レン*2のエピソードとして広まっていた。
火災で焼失した大聖堂を再建現場を視察したクリストファー・レン。そこで3人のレンガ職人に「何をしているのか」と尋ねた。(略)回答は、日本でイソップ寓話として広まるストーリーとほぼ同じだ。「大聖堂を建てています」と答えた3人目の職人が将来、現場監督に出世するという後日談が描かれているケースも多い。
因みに、Wikipedia(日本語と英語)には「3人のレンガ職人」の話はげんきゅうされていない。
ところで、「3人のレンガ職人」或いは「3人の石工」の話の陰謀理論クラスタにおける受容がちょっと気になった。「石工」といえばフリーメイソン*3でしょう! そういえば、クリストファー・レンも「フリーメーソン」だったらしいのだ。
Wikipediaに曰く、
Since at least the 18th century, the Lodge of Antiquity No. 2, one of the four founding Masonic Lodges of the Premier Grand Lodge of England in 1717, has claimed Christopher Wren to have been its Master at the Goose and Gridiron at St. Paul's churchyard. Whilst he was rebuilding the cathedral he is said to have been "adopted" on 18 May 1691 (that is, accepted as a sort of honorary member or patron, rather than an operative). Their 18th-century maul with its 1827 inscription claiming that it was used by Wren for the foundation stone of St. Paul's, belonging to the Lodge and on display in the Library and Museum of Freemasonry in London, corroborates the story. James Anderson made the claims in his widely circulated Constitutions while many of Wren's friends were still alive, but he made many highly creative claims as to the history or legends of Freemasonry. There is also a clear possibility of confusion between the operative workmen's lodges which might naturally have welcomed the boss, and the "speculative" or gentlemen's lodges which became highly fashionable just after Wren's death. By the standards of his time a gentleman like Wren would not generally join an artisan body[citation needed]; however the workmen of St Paul's cathedral would naturally have sought the patronage or "interest" of their employer, and within Wren's lifetime there was a predominantly gentlemen's Lodge at the Rummer and Grapes, a mile upriver at Westminster (where Wren had been to School).In 1788, the Lodge of Antiquity thought they were buying a portrait of Wren which now dominates Lodge Room 10, in the same building as the Museum; but it is now identified with William Talman, not Wren. Nevertheless, this recorded event and many old records attest the fact that Antiquity thought that Wren had been its Master, at a time when it still held its minute books for the relevant years (which were lost by Preston at some date after 1778).
The evidence whether Wren was a speculative freemason is the subject of the Prestonian Lecture of 2011, which concludes on the evidence of two obituaries and Aubrey's memoirs, with supporting materials, that he did indeed attend the closed meeting in 1691, probably of the Lodge of Antiquity, but that there is nothing to suggest that he was ever a Grand Officer as claimed by Anderson.
*1:https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/04/02/033418
*2:See eg. 根本玲子「ロンドン復興に生涯を捧げた超人クリストファー・レン」https://www.japanjournals.com/feature/66-culture/great-britons6/104-2011-01-24-16-09-31.html YUICHI ISHINO「ロンドンの礎を作った男、仕事大好きクリストファー・レンさんのこと」https://suvaco.jp/doc/british_cozylife19-171201 https://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Wren https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%82%AF%E3%83%AA%E3%82%B9%E3%83%88%E3%83%95%E3%82%A1%E3%83%BC%E3%83%BB%E3%83%AC%E3%83%B3
*3:See also http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080729/1217347380 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080814/1218687009 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20090807/1249642263 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20091013/1255405021 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100729/1280393435 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20101221/1292955257 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20110506/1304618815 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20110709/1310229320 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20120207/1328623686 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20120213/1329146184 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20121013/1350097719 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20130518/1368839855 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20131229/1388315858 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20151202/1449028420 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20160129/1454044172 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20160131/1454205248 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20160729/1469759650 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20161116/1479267550 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20170316/1489678363 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20170921/1505970102 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20171202/1512180717 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20180718/1531890467 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20181113/1542037214 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2019/02/21/141552 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2019/02/25/011747 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2019/10/04/102348 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2019/10/24/101922 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2020/08/01/010732 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2021/04/12/150636 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/03/14/093355 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/03/21/092650