「骨」の行方

三股智子*1「各大学は実態調べ公表せよ」『毎日新聞』2022年11月4日


2022年9月に毎日新聞は、20世紀初めに盗掘された、ボルネオ(カリマンタン)島の先住民「ダヤク」の遺骨が東京大学京都大学東京医科歯科大学にしまわれている可能性があるのことを報道した*2


ダヤクの取材では、遺骨の研究で著名だった東京帝国大医科大(現・東京大医学部)教授*3の手紙や公開されている外交文書、研究論文など各地に散らばる関連資料を調べた。それらを突き合わせて浮かび上がったのは、現地の日本人男性が先住民の承諾を得ずに墓地を掘り、全身遺骨27体などを日本へ送り東大など3大学に納めたという可能性だ。
実はこれと鏡映しのような出来事が、16年にドイツで起きていた。独民族学誌に消え際された手記などから、独学術団体が保管するアイヌ遺骨1体が、1879年に札幌の墓地で盗掘されたものと判明したのだ。
ただし「鏡映し」だったのはここまで。独で盗掘と認定された遺骨は17年、北海道アイヌ協会に返還された。遺骨と研究をめぐる倫理は時代とともに厳しくなり、不適切な収集と認められた遺骨を返還する動きは、ドイツだけでなく欧米各国で見られる。

(前略)今年9月、納入先となった東京医科歯科大の担当者は9体の保管を認め「現地から返還の申し出があれば、真摯に対応したい」と話した。だが、東大と京都大は「調査中」という回答で「返還」という言葉は出てこなかった。

不適切な収集による遺骨はダヤクに限らず、3大学以外にもあるという。複数の研究者から「保管している遺骨全てが、正当な手続きを経て入手したとは考えにくい」という話を聞いた。大学の表本棚には、盗掘の可能性が高い「クロ」の遺骨だけでなく、不正に入手したかもしれない「グレー」なものも多いとみられるが、実態は明らかになっていない。
いわく付きの遺骨である以上、大学はまず入手経緯や保管状況などを調べた上でその結果を公表すべきだ。不適切に入手した遺骨と判明すれば返還を考える必要がある。
なお、盗掘された遺骨の輸入には政府も関与していた;

一方、国にも大学の調査や結果の公表を後押しする責任があるのではないか。ダヤク遺骨の収集では、国内への輸送や税関に当時の外交官や外務次官が便宜を図るなど、国の関与が外交文書からうかがわれたからだ。
また、江戸幕府は英国人によるアイヌ墓地盗掘に対して毅然と対応していた;

ダヤク遺骨が収集された半世紀前の1865年、北海道・箱館(現・函館)の英国領事館員らがアイヌ墓地を盗掘していた。この時は関与した英国領事館員らが禁錮刑に処せられ、英政府は日本側に多額の賠償金を支払ったとされる。責任の重大さを示すエピソードだ。
さて、「ダヤク」はボルネオ(カリマンタン)島の先住民だが、ダヤク人(ダヤク族)という単一の民族がいるのではなく、言語・文化的な特性を緩く共有した諸集団の総称であるようだ;


“Dayak people” https://en.wikipedia.org/wiki/Dayak_people
Minority Right Group International “Dayak” https://minorityrights.org/minorities/dayak/


なお、


Herry “Dayak People- Indigenous Of Kalimantan ( Borneo )” https://theblueofindonesia.com/dayak-people-indigenous-of-kalimantan-borneo/


これは単一の「ダヤク」という「部族」が存在するという印象を与えるので、ミスリーディング。
Wikipediaを引いておくと、”It is a loose term for over 200 riverine and hill-dwelling ethnic groups, located principally in the central and southern interior of Borneo, each with its own dialect, customs, laws, territory, and culture, although common distinguishing traits are readily identifiable.” ということになる。
また、


It is commonly assumed that the name originates from the Bruneian and Melanau word for “interior people”, without any reference to an exact ethnic group. The term was adopted by Dutch and German authors as an umbrella term for any non-Muslim natives of Borneo. Thus, historically, the difference between Dayaks and non-Dayaks natives could be understood as a religious distinction. English writers disapproved the classification made by the Dutch and Germans, with James Brooke preferring to use the term Dayak for only two distinct groups, the Land (Bidayuh) and Sea Dayaks (Iban).

The Dutch classification from the 19th century has since continued in Indonesia as a catch-all term for indigenous, often non-Muslim tribes on the island until today. The term gained traction in the early 1900s among rising middle class and intellectual figures (such as Hausman Baboe) from those tribes and being used as a unifying term for Dayaks in Kalimantan. In Malaysia, the term Dayak generally reserves as an almost exclusively reference to the Iban (previously referred as Sea Dayaks) and Bidayuh (known as Land Dayak in the past).

現在のインドネシア/マレーシア多島海地域へのマレー系の人々の移住/定着は2波に亙ったとされている(プロト=マレーと第2波マレー)。「ダヤク」はプロト=マレーに属するという;

Also known as Melayu asli (aboriginal Malays) or Melayu purba (ancient Malays), the Proto-Malays are of Austronesian origin and thought to have migrated to the Malay archipelago in a long series of migrations between 2500 and 1500 BC.[39] Notable Proto-Malays of today are Moken, Jakun, Orang Kuala, Temuan and Orang Kanaq. The Encyclopedia of Malaysia: Early History, has pointed out a total of three theories of the origin of Malays:

The Yunnan theory (published in 1889) – The theory of Proto-Malays originating from Yunnan approximately 4,000 to 6,000 years ago. The theory is supported by R.H Geldern and his team who theorized that their migration occurred from the Mekong River to the Malay Peninsula. Other evidence that supports this theory includes stone tools found in the Malay Archipelago being analogous to Central Asian tools, which shows the similarity of Malay and Assamese customs.
The New Guinea/Seafarers theory (published in 1965) – The migration of seafarers with strong oceanographic skills who travelled from island to island between New Zealand and Madagascar. The theory claims the Malay's morphology at the time were similar to that of Negroids.
The Taiwan theory (published in 1997) – The migration of a group of people from Southern China occurred 6,000 years ago, some moved to Taiwan (today's Taiwanese aborigines are their descendants), then to the Philippines and later to Borneo (roughly 4,500 years ago) (today's Dayak and other groups). These ancient people also split with some heading to Sulawesi and others progressing into Java, and Sumatra, all of which now speak languages that belong to the Austronesian Language family. The final migration was to the Malay Peninsula roughly 3,000 years ago. A sub-group from Borneo moved to Champa in modern-day Central and South Vietnam roughly 4,500 years ago. There are also traces of the Dong Son and Hoabinhian migration from Vietnam and Cambodia. All these groups share DNA and linguistic origins traceable to the island that is today Taiwan, and the ancestors of these ancient people are traceable to southern China.


The Deutero-Malays are an Iron Age people descended partly from the subsequent Austronesian peoples who came equipped with more advanced farming techniques and new knowledge of metals. The Deutero-Malay settlers were not nomadic compared to their predecessors, instead they settled and established kampungs which serve as the main units in society. These kampungs were normally situated on the riverbanks or coastal areas and generally self-sufficient in food and other necessities. By the end of the 1st century BC, these kampungs were beginning to engage in some trade with the outside world. The Deutero-Malays are considered the direct ancestors of the present-day Malay people.
https://en.wikipedia.org/wiki/Malays_(ethnic_group)
但し、プロト=マレーも第2波マレーも同一起源の人々らしいのだ*4

Some historical linguists have concluded that there is scant linguistic basis for a Proto-/Deutero-Malay split.The findings suggests that the Proto-Malay and the Deutero-Malay peoples possibly belong to the same stock and origin. Previous theories suggested that the Deutero-Malays came in a second wave of migration, around 300 BCE, compared to the arrival of the Proto-Malays who came much earlier.
https://en.wikipedia.org/wiki/Proto-Malay
最新の説では台湾起源ということになるのだろうか*5。Herry氏のテクストは「ダヤク」の雲南起源説に言及している。これは19世紀のもう終わってしまった旧説なのだろうか? ただ、ダヤク諸文化における金属加工(装飾品)を見る限り、雲南に限らず大陸部の亜細亜との関係を想像するのはそれほど的外れでもないかも知れないとも思ったりするのだった。