”Buraku” goes to America

Beyond Human Nature: How Culture And Experience Shape Our Lives

Beyond Human Nature: How Culture And Experience Shape Our Lives

Jesse J. Prinz Beyond Human Natureから。
知能指数の「可塑性(plasticity)」を巡るJ. U. Ogbuの研究*1を紹介するパラグラフ;


(…) In Japan, there is an ethnic group called Buraku, who are regarded as inferior and abjected to various forms of bigotry. As with blacks and whites in America, the Buraku IQ average is about 15 points lower than the IQ average for members of the priviledged ethnic group. Strikingly, however, this difference disappears when Japanese people move to the United States. Buraku living in the United States amy even perform slightly better than other Japanese immigrants. This suggests that the low score in Japan is a function of environment and that the discrepancy can be eliminated by moving to a culture where there is no special bigotry against the Buraku.(pp.71-72)
部落というのと部落民というのが混同されているような気が先ずする。それはそれとして、被差別部落*2を「エスニック・グループ」だとするためには、「エスニック・グループ」の定義を巡る周到な議論を行う必要があるだろう*3。ともかく、低IQというのは差別の効果であり、差別のない場所に移動すれば、それは解消するというのは興味深いことだ。
次のパラグラフでは、米国の黒人に対するアファーマティヴ・アクションの効果が語られている。J. Myersonらの研究*4

The plasticity of the black/white discrepancy has also been tested. A group of researchers looked at a group of African American college students who had been admitted to universities through affirmative action programmes. At the time of admission, these students had, on average, IQ scores that were 15 points lower than white students. This gap was cut in half by the time the students graduated. The result is especially striking given that racial prejudice is widespread in higher education. The moral is that a college education can alter IQ and shrink significant differences between groupsm even in the face of enduring biases. (p.72)

*1:Ogubu, J. U. “Cultural amplifiers of intelligence: IQ and minority status in crosscultural perspective” in J. M. Fish (ed.) Race and Intelligence: Separating Science from Myth, Erbaum, 2002

*2:被差別部落に関しては、http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20051223/1135364532 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20070327/1175000516 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20070417/1176776884 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20071016/1192504178 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20071102/1193971451 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080114/1200321375 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080131/1201756251 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080307/1204904221 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080729/1217311769 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080812/1218480360 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080901/1220265656 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20081001/1222896363 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20090410/1239330953 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20090727/1248634457 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20091208/1260298177 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20091223/1261584995 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100110/1263064196 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100222/1266853963 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100304/1267698455 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100520/1274372879 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100802/1280719881 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100805/1281019869 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100809/1281388461 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100817/1282073048 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100905/1283658405 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100927/1285609475 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20110308/1299580651 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20110617/1308281443 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20120927/1348755638 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20131231/1388500319で言及している。

*3:定義によっては、熱湯浴や「小沢信者」を「エスニック・グループ」だとすることも不可能ではないだろう。

*4:Myerson, J., Rank, M. R., Raines, E. Q., and Schnitzler, M. A. “Race and general cognitive ability: The myth of diminishing returns to education” Psychological Science 9, pp.139-142, 1998