Strange Little Girl

Tori Amos*1Strange Little Girl(2001)を買った。独逸盤。18元。但し、アメリカ盤とはジャケット・デザインが異なり、12枚のポートレイトが収められたというブックレットもなし。
これはTori初めてのカヴァー・アルバムで、収録された12曲は何れも男性によって書かれたもの。その中で個人的に印象が強かったのは、10CCの”I’m Not In Love”とBoomtown Ratsの”I Don’t Like Mondays”。前者では原曲の持っていたファルセットで歌われる甘いラヴ・バラードという外装が徹底的に剥ぎ取られ、メロディ・ラインが痛々しい程顕わにされる。後者では原曲の息せき切った〈青春の殺人者の叫び〉がテンポもスローダウンされ、危うい静謐さを湛えている。こうしたことは、曲の男性視点から女性視点への転換ということと関係があるのかも知れない。幾つかレヴューを読んでみたが、因みに、Sal Cinquemani氏*2は、”I’m Not In Love”について、


Amos's masochistically minimalist rendition of 10CC's oft-covered "I'm Not In Love" echoes the original's sparse arrangement and manages to strip it of all sonic warmth. Her intentionally glacial delivery is virtually impenetrable, taking the song's irony to frightening new levels of denial: "I keep your picture upon the wall/It hides a nasty stain still lying there." Amos twists the song's "big boys don't cry" themes of male vulnerability and all but castrates what is the ultimate (and most unlikely) ode to love. Yet, strangely, it's the iciness that makes her version all the more captivating; her detached vocal is both somniferous and heady.
と書いている。
一般にはいちばん話題になったのは、エミネムの”’97 Bonnie & Clyde”であるらしい*3。これは彼女のバイオグラフィの関係からいっても当然といえるかも知れない。妻を殺して死体を湖に捨てて、その一部始終を娘に見られていた男の話。Glenn Mcdonald氏のレヴュー*4はこのアルバムがリリースされた頃(911からアフガニスタン侵攻へと至るその時期*5)をひしひしと伝える。曰く、

And then, Monday night, a human being named Tori Amos walked on to a stage in a building called the Wang Center in Boston, Massachusetts, USA, and sat down at a piano and played some songs for me and a few thousand other humans. For a couple hours there were no bombs and no anthrax, and that would have been enough, all I hoped for by being there. But somewhere in the middle of "Tear in Your Hand", in the middle of the set, she sang "All the world just stopped now", and it did. A spotlight hit a corner of one of the stage monitors and spun out into the audience, and out of the building, and up into the sky to trace pornographic constellations we'll have to look at for centuries until we build the ships to go dismantle them. Here in my city one red-headed girl in a white suit touched the front of her piano with her right hand, on a beat where it didn't have any notes to play, and with that tiny, silent, futile, hopelessly human gesture my beautiful, incredible, heart-breaking, magnificent, inviolable, precious, infinite, indestructible, unfathomable, indescribable, divine universe came flooding back.
因みに、素っ頓狂なギターはやはりエイドリアン・ブリュー

序でに、Best of the Corrsを買う。こちらは中国盤(吉林文化音像出版社)。2枚組38曲入りのベスト・アルバム。但し、まだ開封していない。

*1:http://www.toriamos.com/

*2:http://www.slantmagazine.com/music/music_review.asp?ID=4

*3:Irin Carmonさん(http://www.villagevoice.com/music/0140,carmon,28645,22.html)、Jeff Leisawitz氏(http://reviews.modernrock.com/820)は、この”’97 Bonnie & Clyde”をレヴューの中心に据えている。

*4:http://www.furia.com/page.cgi?type=twas&id=twas0351

*5:「頃」と書き、また「時期」と書いた。「時代」とはまだ書きたくない。