川の映画

ネタバレ注意。
先日Disney Plusで、アレハンドロ・ゴンサレス・イニャリトゥの『レヴェナント』*1を観た。
そのストーリーを極めて大雑把に述べる。ミズーリ川の川辺にキャンプしていた、アンドリュー・ヘンリー(ドーナル’グリーソン)率いる狩猟団は突然インディアン(アリカラ族)の一団の襲撃を受ける。狩猟団は船を捨て、山道を通って撤退することになったが、狩猟団のガイド、ヒュー・グラス(レオナルド・ディカプリオ)は熊に襲撃され、瀕死の重傷を負ってしまう。ヘンリーは瀕死のグラスをその場に残して出発することにした。グラスの最期を看取り、埋葬するために、グラスの息子ホーク、ジョン・フィッツジェラルドトム・ハーディ)及び若造のジム・ブリッジャー(ウィル・ポールター)がその場に残された。しかし、フィッツジェラルドはグラスを殺そうとして、その現場を目撃したホークを殺し、ブリッジャーを連れて、狩猟団の根拠地カイオワ砦に向かう。瀕死のグラスはフィッツジェラルドのホーク殺しの一部始終を目撃していた。グラスは奇蹟的に生を保ち、息子の仇を討つためにフィッツジェラルドを追い始める。艱難辛苦の末にカイオワ砦に辿り着くと、フィッツジェラルドはヘンリーの金庫から金を盗み出して、逃走したばかりだった。グラスはヘンリーとともにフィッツラルドの追跡を続け、遂にフィッツジェラルドを追い詰める。
さて、この映画で何が印象に残ったかというと、勿論グラスが熊に襲撃されるシーンの迫力とかもあるのだけれど、川だと思う。冒頭近くのシーンで、ヒューとホークが獲物を狙うために森の中の小川に身を潜めている。そして、 アリカラ族の襲撃。狩猟団は何とか船に乗って川を下る。また、重傷のヒュー・グラスはアリカラ族の一団から逃れるため、冬のミズーリ川に飛び込み、流れに身を任す。さらに、最後、グラスはフィッツジェラルドを撃つが、留めはささず、その身体を川に流して、流れに委ねる。水に始まり、水に終わる。正確に言うと、オープニングは米軍がインディアン(ポーニー族)の集落を襲撃・放火して、ヒューの妻(ホークの母)を虐殺するシーンなので、火に始まって、水に終わるというべきか。
『オブザーヴァー』のMark Kermode氏は撮影のEmmanuel Lubezkiがつくり出す画面の美しさを讃えている;


Having swept to Oscar victory with the faux one-shot gimmickry of Birdman, director Alejandro González Iñárritu once again hitches his wagon to the technical brilliance of cinematographer Emmanuel Lubezki, working wonders with his digital Arri Alexa cameras. Via Lubezki’s sweeping widescreen lenses we find ourselves viscerally dragged through the wilderness, violent ambushes and life-threatening confrontations caught in superbly orchestrated lengthy takes, the camera following on foot, on horseback, through woods and plains, air and water, often without apparent edits. This is muscular film-making, and much has been made of the punishing physicality of the “living hell” shoot in Canada and Argentina, with a digital grizzly bear one of the few obvious concessions to artificiality.
(”The Revenant review – a walk on the wild side” https://www.theguardian.com/film/2016/jan/17/the-revenant-review-leonardo-dicaprio-alejandro-gonzalez-inarritu-tom-hardy-domhnall-gleeson
ジョン・フォードの『捜索者』*2ヴェルナー・ヘルツォークの『アギーレ/神の怒り』を想起する『ガーディアン』のPeter Bradshaw氏*3

The Revenant recalls Ford’s The Searchers and modifies its themes of tribal and sexual transgression and its cruel invocation of scalping; the warriors who attack at first are enraged at the kidnap of a Native American woman, Powaqa (Melaw Nakehk’o). At other times, Iñárritu appears to be inspired by Herzog’s Aguirre, Wrath of God, with the visions of imperial greed and the vast river in full flood – or maybe his documentary Grizzly Man, in which the grim-faced Herzog famously listened on his headphones to the sound of someone being mauled to death. There is arguably something of Altman in the wintry frontier terrain and certainly a Malickian weightlessness in some of Glass’s dreams of his wife. But what is so distinctive about this Iñárritu picture is its unitary control and its fluency: no matter how extended, the film’s tense story is under the director’s complete control and he unspools great meandering, bravura travelling shots to tell it: not dissimilar, in some ways, to his previous picture, Birdman. The movie is as thrilling and painful as a sheet of ice held to the skin.
(“The Revenant review – gut-churningly brutal, beautiful storytelling” https://www.theguardian.com/film/2015/dec/04/the-revenant-review-gut-churningly-brutal-beautiful-storytelling )

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*1:http://www.foxmovies.com/movies/the-revenant http://www.foxmovies-jp.com/revenant/ See eg. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Revenant_(2015_film) https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%AC%E3%83%B4%E3%82%A7%E3%83%8A%E3%83%B3%E3%83%88:_%E8%98%87%E3%81%88%E3%82%8A%E3%81%97%E8%80%85 Mentioned in https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20180527/1527444597

*2:Mentioned in https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2021/11/07/024213

*3:See also http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20050702 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080221/1203567187 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080313/1205428434 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100113/1263312834 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20100618/1276859625 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20110228/1298914921 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20120126/1327559572 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20141120/1416497670 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20150318/1426647012 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20150614/1434302584 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20150624/1435119462 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20151125/1448468789 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20160130/1454117246 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20160131/1454201459 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20160701/1467386724 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20160703/1467569522 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20160705/1467739365 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20170129/1485621714 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20170129/1485656667 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20170525/1495681577 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20170810/1502378111 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20170921/1506010745 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20171006/1507314989 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20171013/1507862128 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20180417/1523927750 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/20180709/1531106765 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2019/02/18/021857 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2019/05/04/084644 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2019/05/30/014940 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2020/02/06/133902 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2020/05/21/004849 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2020/06/20/091202 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2020/07/01/101232 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/01/09/092513 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/02/15/112834 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/03/18/002225 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/06/16/112815 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/07/10/142155 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/07/27/030353 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/08/11/144222 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2022/08/17/021417 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2023/08/10/152543 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2024/06/19/100734 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2024/06/25/121554 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2024/07/15/190840 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2024/08/18/115943 https://sumita-m.hatenadiary.com/entry/2024/08/19/150656