Queer Archaeology (Memo)

棋客*1「光本順「クィア考古学の可能性」」https://chutetsu.hateblo.jp/entry/2024/01/16/120000


曰く、


光本順「クィア考古学の可能性」(『論叢クィア』第2号、2009)を読みました。一つの学問の指針を知ることができるよい論文でした。簡単にまとめておきます。

 「クィア考古学」とは耳慣れない言葉かもしれませんが、第三波フェミニズムを受けてフェミニストジェンダー考古学が生まれた後に、更にその不徹底な部分を再考・解体するために生まれたものだそうです。大きな方針は以下です。

異性愛という強制への対抗
異性愛規範・男性中心主義を導く)規範的な考古学的実践への対抗
しかし、これは過去の社会に「同性愛者」や「クィア」を探し求めることが目的ではない。
 ③が危うい研究で慎むべき行為だということは、杉浦鈴「クィアな死者に会いに行く:前近代のジェンダーセクシュアリティを問うための作法」(『療法としての歴史〈知〉:いまを診る』方法論懇話会編, 森話社, 2020)も参照してください。

Queer Archaeologyは既に英語版のWikipediaの項目として立てられているのだった;

Queer archaeology is an approach to archaeology that uses queer theory to challenge normative, and especially heteronormative, views of the past.

Queer archaeology does not attempt to look for past examples of homosexual people, of other sexual orientations or alternative gender identities in history, or to explain the origin of these concepts. What it does intend is to favor a critical point of view and escape from the normative and binary assumptions of the predominant archaeological discourse. In this last point, queer archaeology coincides with feminist archaeology. This does not only represent a look at women from the past or an introduction of this gender in the interpretations of the past, but also and above all to challenge the sexist values of archaeological interpretations.
https://en.wikipedia.org/wiki/Queer_archaeology

さらに、「フェミニスト考古学」、「ジェンダー考古学」と「クィア考古学」の差異が記述されている。
また、Queer Archaeologyというサイトもある*2
Queer Archaeologyの歴史を巡っては、


Donald Crystal “Queer Archaeology: an unapologetic historyhttps://cushareejournal.wordpress.com/2018/08/24/queer-archaeology-an-unapologetic-history/


も。