昨年の4月に、
と書いたのだった。
「ゲット・バック」http://d.hatena.ne.jp/washburn1975/20150331
「5人目のビートルズ」は誰かという問題。まあ、プロデューサーのジョージ・マーティン、マネージャーのブライン・エプスタイン、助っ人としてキーボードを弾いたビリー・プレストンでしょうね。ちょっと捻って、アラン・パーソンズかなとも思ったのですが、彼はビートルズが存続していた頃はほんの駆け出しで、大きくブレイクするのはビートルズ解散後なので、「5人目のビートルズ」はやはビリー・プレストンだということにしておきましょう。
http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20150401/1427911926
さて、
Will Woodward “George Martin, Beatles producer, dies aged 90” http://www.theguardian.com/music/2016/mar/09/george-martin-producer-of-the-beatles-dies-aged-90
Adam Sweeting “George Martin obituary” http://www.theguardian.com/music/2016/mar/09/george-martin-obituary
英国時間3月8日、ジョージ・マーティン氏が自宅にて息を引き取った。享年90歳。
去年「5人目のビートルズ」はビリー・プレストンだといってしまったのだが、ジョージ・マーティンが亡くなったからいうわけじゃないけれど、ビリー・プレストンには甚だ失礼な話なのだけど、ジョージ・マーティンの場合は、その時間から言っても、コミットメントの深さから言っても、他の「5人目のビートルズ」候補者たちとは比べ物にならない。メジャー・デビューから空中分解に至るまで。また、彼はアレンジャーであり、ビートルズの曲が今あるように(私たちに)聴こえるのは、彼の編曲とプロデュースの賜物であるといえる。
訃報を聞いて、久しぶりに、ビートルズのRevolver、Rubber Soul、Abbey Roadを通しで聴いた。中でも、”Eleanor Rigby”はまさにジョージ・マーティンのものである弦楽編曲を含めて、ひどく身に沁みた。
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Adam Sweeting 氏の記事から、ビートルズに出会うまでの話;
またビートルズ以後;
George Martin was born in Holloway, north London. Having taught himself to play piano, he was running his own dance band at school by the time he was 16. With the second world war raging, Martin joined the Fleet Air Arm in 1944. He flew as an observer and achieved the rank of lieutenant. It was here that he acquired the patina of patrician lordliness that would become his trademark, an effect intensified by his aquiline profile topped by a swept-back mane of hair. No wonder the acerbic John Lennon referred to him as “Biggles”. Paul McCartney commented: “He’d dealt with navigators and pilots. He could deal with us when we got out of line.”After being demobbed in 1947, Martin studied at the Guildhall School of Music for three years, specialising in composition and orchestration. In 1950 he joined Parlophone Records, part of the EMI group of companies, and in 1955 he was made head of the label. But it wasn’t until 1962 that Martin was approached by Beatles manager Brian Epstein, who, having had his group rejected by Phillips, Decca and Pye, was anxious to find a pair of sympathetic ears in the London-based record business.
ビートルズのメンバーでは、ポール・マッカートニーとの繋がりがいちばん強かったのではないか。1980年代のポールのヒット曲、例えばスティーヴィ・ワンダーとのデュエットである「エボニー・アンド・アイヴォリー」*1やマイケル・ジャクソンとのデュエットである「セイ、セイ、セイ」はジョージ・マーティンのプロデュース。なお、彼は1994年にThe Glory of Gershwinというジョージ・ガーシュイン*2 へのトリビュート・アルバムをプロデュースしているが*3、その中でケイト・ブッシュが”The Man I Love”を歌っているのだった*4。
Though he will always be chiefly remembered for his Beatles work, Martin had numerous other achievements to his credit. Perhaps frustrated by being tied to the terms of his employment contract with EMI, he formed his own independent production company, Associated Independent Recordings (AIR), which lent its name to the AIR studio complex in Montserrat - later destroyed by a volcanic eruption - and more recently to AIR studios in Hampstead. Besides being in steady demand as a producer, Martin participated in a TV documentary marking the 25th anniversary of the Sgt Pepper album in 1987, and in 1993 published a book, Summer Of Love - The Making Of Sgt Pepper. He examined various aspects of music-making in the BBC TV series Rhythm Of Life and in his books All You Need Is Ears and Making Music, and produced the Beatles Anthology double-CD sets in 1995. He was knighted in 1996, and in 1997 produced Elton John’s reworking of Candle In The Wind, in memory of Princess Diana. It became the best-selling single of all time.In 1998, he masterminded his own musical swansong with In My Life, an album of Beatles songs performed by an all-star assortment of actors and musicians including Sean Connery, Goldie Hawn, Robin Williams, Celine Dion and Phil Collins. “I’ve had a bloody good innings,” said Martin. “Knowing that I would have to finish, I decided I would make my own last record. It’s a kind of tribute, too, to all the people that I’ve been lucky to work with over the years.”
See also
Bob Stanley “George Martin – five great productions, from Bernard Cribbins to the Beatles” http://www.theguardian.com/music/musicblog/2016/mar/09/beatles-george-martin-five-great-productions-bernard-cribbins
*1:Mentioned in http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20070105/1167981385
*2:Mentioned in http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20070826/1188154111 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20071210/1197268763 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20090917/1253211853 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20101004/1286215386
*3:See eg. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Glory_of_Gershwin
*4:遺憾ながら未聴。