メモ(Post Fossilなど)

Metropolis #843, May 21 2010から少しメモ。

C. B. Liddell “Prophet Motive”, pp.14-17


21_21 DESIGN SIGHT*1で開催されているPOST FOSSIL: excavating 21st century creation*2について。そのディレクターであるLi Edelkoortへのインタヴュー。
Post fossilデザインの一般的特徴;


“shift away from the visual to the tactile”
“greater emphasis on the local than the global”
“a more visceral connection to the natural world rather than a vacuous environmentalism built on flawed rationality”(p.16)


また曰く、


All these young designers are more like animists. I feel that society at large is longing for a more intimate relation with nature and natural materials and animals, and that’s why there’s so much use of animal skins and emphasis on bones and skeletons. They seems to be going back to the beginning of time instead of making futuristic statements. (ibid.)
Post Fossilに参加しているデザイナーのサイトが示されていたのでメモ;


Marijn van der Poll
http://www.marijnvanderpoll.com/
Joep van Lieshout
http://www.atelierlieshout.com/
Jan Eric Visser
http://www.janericvisser.nl/
Georg Panther
http://www.duunddu.com/
Niels van Eijk
http://www.ons-adres.nl/
Guus van Leeuwe
http://www.gewoonguus.nl/
Nikola Nikolov
http://www.studio-re-creation.com/
Sayaka Yamamoto
http://www.bcxsy.com/
Karin Frankenstein
http://www.karinfrankenstein.se/
Pieke Bergmans
http://www.piekebergmans.com/


Dan Grunebaum “Come Dance With Me” p.20


ピナ・バウシュ*3Come Dance With Meが彼女の死後に日本で初演されること(新宿文化センター、6月8〜13日)についての記事。そこから、土方巽に言及した部分をカットしておく;


It is impossible to underestimate the influence that Bausch has exerted on contemporary dance—particularly in Japan, where Tatsumi Hijikata, founder of the avant-garde butoh style, had also rejected idealized movement for choreography that embraced life in all its messiness.


James Hadfield “The Maid” (p.19)は、筒井康隆の英訳本The Maid(Alma Books, 2010)の書評。1972年に刊行された、テレパシーを持つメイド、Nanase(七瀬)が主人公の物語ということで、原書は『家族八景』か。

家族八景 (新潮文庫)

家族八景 (新潮文庫)