ジャンルと名づけ(メモ)

承前*1

Paul Morley “On gospel, Abba and the death of the record: an audience with Brian Enohttp://www.guardian.co.uk/music/2010/jan/17/brian-eno-interview-paul-morley


イーノの発言で、前回オミットした部分。
音楽ジャンルとそのジャンルの命名について。また、イーノ自身によるambientというジャンルの創設を巡って;


"A way to make new music is to imagine looking back at the past from a future and imagine music that could have existed but didn't. Like East African free jazz, which as far as I know does not exist. To some extent, this was how ambient music emerged. My interest in making music has been to create something that does not exist that I would like to listen to, not because I wanted a job as a musician. I wanted to hear music that had not yet happened, by putting together things that suggested a new thing which did not yet exist. It's like having a ready-made formula if you are able to read it. One of the innovations of ambient music was leaving out the idea that there should be melody or words or a beat… so in a way that was music designed by leaving things out – that can be a form of innovation, knowing what to leave out. All the signs were in the air all around with ambient music in the mid 1970s, and other people were doing a similar thing. I just gave it a name. Which is exactly what it needed. A name. A name. Giving something a name can be just the same as inventing it. By naming something you create a difference. You say that this is now real. Names are very important."
当時、日本では環境音楽といわれていたような。実は、イーノのアンビエントで、ちゃんとレコードを買ったのは、最初のMusic for Airportsだけ。後に、イーノの盟友であるHarold BuddThe Pavilion of Dreamsも買ったのだけれど。
Ambient 1: Music for Airports

Ambient 1: Music for Airports

Pavilion of Dreams

Pavilion of Dreams

さて、一般に或る特定のジャンルが社会的事実として存在するためには、canon、すなわちそのジャンルの代表人物や代表作のリストが成立して、それが社会的に共有される必要があるといえるだろう。その定着の極めつけは、(広く使われる)音楽史とか美術史とか文学史の教科書に、そのジャンルがcanon(代表人物や代表的な作品)とともに記載されることでもあるだろう。昨年の秋頃、はてな界隈で、音楽のジャンルを巡って、ちょっとした論争めいたものがあったかと記憶するが、そのときに思ったことは、音楽のジャンル、例えばバロックとかプログレッシヴ・ロックとかヒップホップというのは、そのファンにとっては、たんに空虚な名前ではなく、ジャンルの名前を聞けば同時にcanon、そのジャンルの代表的なアーティストや代表的な曲が具体的に思い浮かぶような仕方で存在しているということだ。勿論、ジャンルをジャンルとして存立させるcanonは固定的なものではなく、社会的・政治的闘争の渦中に曝される可能性を常に有しているといえるだろう。例えば、フェミニストにとっては女性画家が排除された美術史は性差別的で許し難く、黒人にとっては黒人作家が排除された文学史レイシズム的で許し難いものになるだろうとか。藝術におけるcanonについては、Cynthia Freeland Art Theory: A Very Short Introduction*2、Chapter 5、p.89ff.を参照のこと。
Art Theory: A Very Short Introduction (Very Short Introductions)

Art Theory: A Very Short Introduction (Very Short Introductions)