3.0?

カンボディアにおいて自由の破壊、独裁化が急激に進行しているという指摘があった*1。それとは真逆に見えるカンボディア像。どちらのカンボディアがリアルなカンボディアなのだろうか。それとも、或る角度から見ると老婆、或る角度から見ると少女という錯視図形のようなものなのだろうか。

浅野祐介「新たな時代に突入する、旧イメージから脱皮した「カンボジア3.0」」https://www.huffingtonpost.jp/abroaders/cambodia-2018-0322_a_23387235/


曰く、


カンボジア1.0

  ポルポト政権、内戦後

  児童買春/労働問題

  貧困問題

  地雷問題


カンボジア2.0

  学校建設

  教育問題

  国際協力・国際貢献

  ボランティア


カンボジア3.0

  国際化、国際競争

  都市部は人種のるつぼ化

  カンボジア人の優秀な人材は世界へ

そして、

多くの日本人は、カンボジアが3.0のフェーズに突入してきていることに気づかないし、知りません。

実際、プノンペン市内だったら英語だけで生活できますし、道路の看板や標識も英語併記が一般化されています。僕の実感値では、近隣諸国の中ではプノンペンが最も英語が通じる都市だと思っています。

という。
また、


Andreas Illmer “Kak Channthy: The Cambodian Space Project and a rock revival” http://www.bbc.com/news/world-asia-43482011


3月20日、カンボディアのロック・バンド、Cambodian Space Projectのヴォーカリストで、「カンボディアのエイミー・ワインハウス」とも言われるKak Channthyが交通事故のため他界した。享年38歳。


Kak Channthy came from a poor family in rural Cambodia and much of her story is that of the typical journey of a poor girl moving from the countryside to the city.

In Phnom Penh, she worked in a long line of tough jobs, earning in some cases less than a dollar a day.


"I was singing in a karaoke bar but in 2006 I wanted to have a go at singing professionally," she told the BBC in a 2017 interview.

"So I asked the boss of one beer garden to let me sing in front of him. But I was so nervous I dropped the microphone! Fortunately that day the boss accepted me and decided to hire me and I got paid $2 a day."

That's where she was spotted by Australian musician Julien Poulson*2 and the two went on to form Cambodian Space Project.

"Channthy was inspired by the great Cambodian singers of the 1960s," Scott Bywater who played with her in the band as well as on side projects, told the BBC.

"In turn, she has been an inspiration to a new generation of Cambodian singers, excited by her revival of the music of their grandparents."

カンボディアにおいてロックをやるということはクメール・ルージュ以前のカンボディア(のロック)を復興するということでもあった。

The vibrant rock scene of the 1960s and early 70s is seen as Cambodia's golden age, before the terror of the Khmer Rouge eradicated all modern culture and music.

Most of the famous singers from those days like Ros Serey Sothea, Pan Ron and Sinn Sisamouth died during the brutal genocide between 1975 and 1979 and their music and legacy seemed lost forever.

Only a gradual revival and rediscovery of the music from dusty attics, archives abroad and memory helped to bring that music back from the silence.

Performing a mix of covers and original songs, Cambodian Space Project were at the forefront of a resurgence of pride in that era..

文化において、3.0のカンボディアは1.0以前と通底しているということか。

*1:伊藤和子カンボジアが急速に独裁化しつつあることをご存知ですか。それでも支援を続ける日本に悲鳴のような訴え」https://news.yahoo.co.jp/byline/itokazuko/20180207-00081334/ Mentioned in http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20180318/1521300831

*2:彼は後にKak Channthyと結婚し、離婚している。