東浩紀@Metropolis

Matthew Chozick & Akane Suzuki "Hiroki Azuma: The philosopher of otaku speaks" Metropolis September 4 2009, p.23


外国人向けの情報誌 Metropolis東浩紀へのインタヴューが掲載されている。トピックは主に最近英訳本(Otaku: Japan's Database Animals)が出た『動物化するポストモダン』について。少しメモ;


We're now celebrating the 30th anniversary of Gundam. Three decades ago, Gundam's coloring was chosen at the request of a toy company in order to sell robots. This kind of thing is standard practice. From the beginning, Japan's anime culture has been based on selling toys. For this reason, there's hardly any purpose in poring over Japanese anime or game narratives in and of themselves--they're being produced to sell merchandise. There is a method called "Media Mix," which was developed by Kadokawa Shoten Publishing. "Media Mix," meaning to publish a series across different media channels, spurred on the production of manga as both a marketed good and as a vehicle to market goods.
また、

I wrote this book for creative people. I also hope that junior high and high school students read my work.
動物化するポストモダン オタクから見た日本社会 (講談社現代新書)

動物化するポストモダン オタクから見た日本社会 (講談社現代新書)

東浩紀については、http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20050630 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20060121/1137869912 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20060124/1138069211 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20071027/1193510497 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080125/1201289239 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080131/1201796826 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080204/1202100925 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20080215/1203101413 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20081031/1225480601 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20081106/1225988138 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20081120/1227201998 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20081213/1229142951 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20090107/1231344604 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20090130/1233251234 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20090304/1236172094 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20090323/1237832981 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20090607/1244348445 http://d.hatena.ne.jp/sumita-m/20090608/1244479972も。


RYU MURAKAMI "Japan Comes of Age" http://www.nytimes.com/2009/09/08/opinion/08murakami.html


ところで、NYTに日本の総選挙*1についての村上龍のエッセイが掲載されている。原文は日本語だが、Red Sox vs. Yankeesの喩えも出てくるので、米国向きにオリジナルに書き下ろしたものか。


The Japanese people are realizing that no government has the power to fix their problems. But this is a good thing ? Japan is finally growing up.

Our news media have been dispatching reporters to ask men and women on the street what they hope for from the new administration. Citizens lean into the microphone and answer with simple honesty: “I want them to improve the economy” or “beef up social security” or “solve the unemployment problem.” But the melancholy expressions on their faces belie their stated expectations.

取り敢えずここをメモ。
選挙といえば、平野啓一郎が『毎日新聞』(9月10日)で、「今後は2大政党制がどれだけ定着していくかがカギになる」と述べている。曰く、「大部分の有権者は、保守主義社民主義かという大きな思想的対立ではなく、中道的な政策で、微妙に左右に振れながら安定するのを望んでいるのではないか」。また、「個人的には、2党が思想的にも明確に対峙すべきだと考えているが、価値観が多様化し、社会が複雑化するなかで、各論での具体的な中身が、投票の判断材料になっていくと予想している」。