DAVE KEHR “Dino De Laurentiis, Prolific Film Producer, Dies at 91” http://www.nytimes.com/2010/11/12/movies/12delaurentiis.html
Also
Catherine Shoard “Film producer Dino De Laurentiis dies” http://www.guardian.co.uk/film/2010/nov/11/dino-de-laurentiius-dies
John Francis Lane “Dino De Laurentiis obituary” http://www.guardian.co.uk/film/2010/nov/11/dino-de-laurentiis-obituary
David Thomson “Dino De Laurentiis: the godfather of movie gamblers” http://www.guardian.co.uk/film/filmblog/2010/nov/12/dino-de-laurentiis-movie-gamblers
“Le producteur de cinéma Dino De Laurentiis est mort” http://www.lemonde.fr/cinema/article/2010/11/11/le-producteur-de-cinema-dino-de-laurentiis-est-mort_1438549_3476.html
映画プロデューサーのDino De Laurentiis死す。享年91歳。
NYTの記事にあるように、プロデューサーとしての代表作は、伊太利時代のフェデリコ・フェリーニ監督の『道』*1、『カリビアの夜』、1970年代に米国に移住してからのダスティン・ホフマンアル・パチーノが出たシドニー・ルメット監督の『セルピコ』、チャールズ・ブロンソンの『狼よさらば(Death Wish)』、1976年版の『キング・コング』、ジョン・ウェインの遺作となった『ラスト・シューティスト』、1980年代だとデヴィッド・リンチ監督の『ブルー・ヴェルヴェット』*2ということになるのだろう。また、晩年に最もセレブな殺人者であろう「ハンニバル・レクター」をブレイクさせたということも記しておくべきか。そのフィルモグラフィ*3を見ると、ジョン・ローン/ミッキー・ローク主演のマイケル・チミノ監督の『イヤー・オヴ・ザ・ドラゴン』の製作もしている*4。また、トリュフォーの『黒衣の花嫁』*5のプロデュースも彼だったのか。
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という部分は、戦後ハリウッド映画の伊太利へのアウトソーシングの起源の話。
Mr. De Laurentiis was among the first European producers to realize the potential of the international co-production. In the early 1950s, when the vertically integrated Hollywood studios were breaking up because of a Justice Department antimonopoly decree, studio-groomed stars were turning into freelance agents and back lots were beginning to be sold off in favor of using location photography, the studios started to turn to outside suppliers to keep a steady stream of product coming in for their distribution apparatus.Mr. De Laurentiis lured Anthony Quinn to Rome for “La Strada,” and shortly after that cast Kirk Douglas in the title role of “Ulysses,” a spectacular that was directed by the Italian film veteran Mario Camerini (with an uncredited assist from the director and cinematographer Mario Bava) and that Mr. De Laurentiis sold to Paramount. The formula proved to be a profitable one, allowing Mr. De Laurentiis to pay grandiose salaries to his imported stars while cutting costs by using local technicians.
Actors like Audrey Hepburn and Henry Fonda (“War and Peace,” 1956), Anthony Perkins (“This Angry Age,” 1958), Vera Miles and Van Heflin (“5 Branded Women,” 1960) and Charles Laughton (“Under Ten Flags,” 1960) made their way to Italy, where they often performed with other international stars. The results, filmed in a Babel of tongues, were dubbed into different languages for different markets.