Arthur Penn

DAVE KEHR “Arthur Penn, Director of ‘Bonnie and Clyde,’ Dies” http://www.nytimes.com/2010/09/30/movies/30penn.html


既に先月末の話ではあるが、『俺たちに明日はない(Bonnie and Clyde)』の監督アーサー・ペン死す。
ところで、上に掲げたNYTの記事を読んで初めて知ったのだが、アーサー・ペンはリチャード・ニクソンとのTV討論でJFKに対して演技指導をしていたんだね。今や国家や党派を超えて当たり前のものとなっている政治家のTVカメラに対する態度というのは彼のディレクションなしにはありえなかったわけだ;


Mr. Penn’s direction may have also changed American history. He advised Senator John F. Kennedy during his watershed television debates with Richard M. Nixon in 1960 (and directed the broadcast of the third debate). Mr. Penn’s instructions to Kennedy — to look directly into the camera and keep his responses brief and pithy — helped give Kennedy an aura of confidence and calm that created a vivid contrast to Nixon, his more experienced but less telegenic Republican rival.
NYTの記事でもBonnie and Clydeの革命性についてかなりのスペースが割かれているのだが、その反面それ以外の彼の映画って観ていないなということに気づく。Orz
まあ、『俺たちに明日はない』と言おうとして『明日に向かって撃て』と言ってしまった経験があるのは俺だけか。後者は実はエルネスト・チェ・ゲバラへの(間接的な)オマージュ。
俺たちに明日はない [DVD]

俺たちに明日はない [DVD]

明日に向かって撃て!〈特別編〉 [DVD]

明日に向かって撃て!〈特別編〉 [DVD]