プログレ復権@UK

Alexis Petridis “Go back to go forward: the resurgence of prog rock” http://www.guardian.co.uk/music/2010/jul/22/prog-rock-genesis-rush-mostly-autumn


英国において、あの1970年代の亡霊、プログレッシヴ・ロック復権しているという話。BBCでのドキュメンタリーProg Britanniaの放映。Jerry Ewingによって創刊されたプログレ専門誌Classic Rock: Progの売れ行きが好調であること。等々。
さて、


One hesitates to say prog is back in fashion only because prog was never really in fashion in the first place. There was a brief period in the late 60s – between Jethro Tull upstaging everyone but the Who on the Rolling Stones' scrapped Rock and Roll Circus TV show and the release of King Crimson's debut album In the Court of the Crimson King – when it must have seemed like the coming thing, but its critical honeymoon period was probably drawn to a swift conclusion by Emerson Lake & Palmer's performance at the 1970 Isle of Wight festival, famously decried by John Peel as "a waste of electricity". Ever since, prog has existed apart from fashion, perhaps even apart from the rest of rock music. "It grew out of rock music and that's why it was written about in the rock press, but it's a shame it ever became regarded as part of rock'n'roll, because it's not, the ethos is completely different," novelist and prog fan Jonathan Coe memorably told the Prog Britannia programme. "If you judge it by the criteria of rock'n'roll, then it fails."
ワイト島におけるELPのライヴが第一次プログレ・ブームの終焉を告げたのか。その後も、ピンク・フロイドDark Side of the Moon*1の爆発的なヒットがあったように思うけれど。
In the Court of the Crimson King

In the Court of the Crimson King

ワイト島1970~輝かしきロックの残像 [DVD]

ワイト島1970~輝かしきロックの残像 [DVD]

Dark Side of the Moon

Dark Side of the Moon

また、

"In the early 80s, there was a new prog boom, but most of those bands managed one or maybe two albums on a major label before it was all over," says Ewing. "The late 80s, early 90s was a period when it battened down the hatches, became a cottage industry just pandering to itself."
プログレ冬の時代としての80年代。この時代を音楽的に有意味な存在として生き残ったのは(私見によれば、また非常に厳しいいい方をすれば)キング・クリムゾンピーター・ゲイブリエル*2くらいだったように思う。ほかの人たちはたんにウェル=メイドなポップ・ソングが作れるということを証明したにすぎなかった。ただEwingによると、80年代のポップ・ミュージック(ロック)においてプログレの影響は脈々と続いていた――” You can hear its influence in the long, serpentine songs found on David Sylvian's Brilliant Trees, Thomas Dolby's The Flat Earth and Talk Talk's The Colour of Spring, or in Ultravox's penchant for writing side-long tracks split into sections.” フランキー・ゴーズ・トゥ・ハリウッドFGTH)のデビュー・アルバム Welcome to the PleasuredomeにYESのスティーヴ・ハウが参加していたということは知らなかったよ。ここでは1人の女性の名前が抜けている。デイヴ・ギルモアの弟子としてのケイト・ブッシュ。1980年代に(一方ではパンクどもに横恋慕されながら)孤高にプログレを守ったのは彼女だったと思うのだ。
プログレの魅力としての「不器用さ」;

Quite aside from the music, prog's enduring appeal may lie in its very awkwardness. At a time when indie music has become mainstream, prog still repels major labels, because it resists commodification and they don't know how to market it – Mike Portnoy points out that even when Dream Theater were selling half a million albums a year, they were constantly locked in battles with their label, which demanded shorter, radio-friendly songs. Nike's dalliance with Focus notwithstanding, you hardly ever hear it on adverts or film soundtracks: the songs are just too long, too uncommercial. Ewing doesn't see any punk-style backlash in the immediate future. "It's forever evolving. Progressive bands constantly change their sound." Furthermore, he asserts, "the current new prog bands have learnt from the excesses of the past". But one looks at Muse's preposterously overblown live shows, or Transatlantic's hour-long songs and thinks: no, they haven't. They haven't at all. People just don't seem bothered any more.
なお、今日のプログレ復権の前兆となったのは2000年におけるRadiohead*3Ok Computerのリリースであったという。
Ok Computer

Ok Computer

あと幾つか無駄口を叩く。
1980年代の米国チャートを席捲した一連のバンド、ジャーニー、カンサス、スティクスなどは、渋谷陽一によって「産業ロック」としてカテゴリー化されていたが、1970年代にはアメリカン・プログレとかプログレ・ハードと呼ばれていた*4
日本のプログレ・バンドでは、コスモス・ファクトリーは1980年代以降どうなったのだろうか。小室哲哉*5はそもそも俺は日本のキース・エマーソンさなるだという志を抱いていたっけ。また、四人囃子*6がなかったとしたら、というかそのベーシストたる佐久間正英がいなかったら、GLAYもJudy & Maryもブレイクしていなかったわけで、1990年代以降の所謂J-POPの有様もかなり変わっていたのではないか。