悼むための詩

Alexandra Hudson
“Poets break the silence for Amsterdam's unmourned dead”*1


死者に手向ける言葉、つまり挽歌というのは詩の本源近くに位置するものかもと上の記事を読んで、思う。他者の不在に抗して、言葉によって不在を再現前させようとの呪術的な試み。その呪術の挫折を通じて改めて不在が確定される。因みに、恋歌も不在の他者を現前させる呪術的な試みということでは、挽歌と構造的な同形性を有しているといえよう。
Frank Starik氏率いるアムステルダムの詩人グループは、” attending the funerals of the city's unmourned dead and remembering them at the graveside with a specially-composed poem”という実践を行っている。” Amsterdam social services bury some 250 people a year, about 15 of whom leave no trace of relatives or friends. In such cases, the poets are called in.”であると。ソーシャル・ワーカーのJeroen Ranzijn氏によれば、” Everyone in Amsterdam -- rich or poor -- should have a dignified funeral, with flowers, with coffee and some thoughts about their life.” また、Starik氏はこの実践の「政治的側面」を隠さない;


Starik acknowledges there is a political aspect to the work.

"Part of the hidden agenda of this is that we have a very right-wing government, who are against foreigners, Muslims, and who are trying to reconstruct a society we had 50 years ago."

"This is not such a nice, tolerant country any more."

For migrants or asylum-seekers who die alone, the funerals are a chance to give them back their humanity and to consider their individual hopes and experiences in a climate contriving to demonize them and view them as a single mass, Starik says.

Dutch society is still reeling from the murder of filmmaker Theo van Gogh by a Dutch-Moroccan Islamist militant in 2004 which provoked an anti-Muslim backlash.

The murder of anti-immigration populist Pim Fortuyn in 2002 also saw mainstream political parties move to occupy his ground.

ただ、詩人たちは詩が手向けられる人々の具体的な生−記(bio-graphy)を知っているわけではない。さらには、「名前」さえ分からないこともある。” Starik believes that if you know too much about someone it becomes harder to compose.”というけれど、どうなんだろうか。詩を手向けられることによって、死者はたしかにその(過去完了形ではある)生を確証され・承認されはする。” More often than not, simply the circumstances of their passing are striking and tragic, and worth remembering aloud.”とあるが、whoとしてではなく、”striking and tragic”な死に様の事例として、確証され・承認されるのではないか。whoとしての生は救われることはないのではないか。
とはいっても、いったい私たちが日常的にどれだけ(whatとしてではなく)whoとして承認されているのかという頭の痛い問題はある。
そういえば、http://marylou.m78.com/lastword/というのがありますね*2