唐茂宏

 未だに風邪が抜けず、鼻をぐじゅぐじゅさせているのだが、考えてみれば、その風邪の発端は2月5日だったろうか。その日の上海は1日中雪がちらついていた。雪がちらつく中、「莫干山路50」*1へ行った。上海火車站からタクシーで5分(歩いて15分)くらいなのだが、マイナーな通りなのか、運転手に〈莫干山路!〉といっても、〈何処?〉といわれるということはある。蘇州河沿いの古い紡績工場をリノヴェイトし、内部にはギャラリーやアーティストのアトリエが集まっている。
 春節期間でもあり、閉まっているギャラリーも多かったが、その中でも目を引いたのは、「H空間」*2で行われていた唐茂宏というアーティストの個展「蘭花指(Orchid Finger)」*3。唐茂宏氏は1975年に広西壮族自治区桂林に生まれ、現在は上海在住。パフォーマンスやインスタレーションを中心とした活動で知られる*4。「蘭花指(Orchid Finger)」はシルクスクリーンの連作。取り敢えずは、唐氏自身の


I hope that within my video pieces there are countless segments, like dust scattering into a frame of time, calculated by seconds, having the same pettiness as ourselves. They and all other kinds of images play the game of “Edge ball”, they seem to be related to almost everything: politics, childhood, networks, pornography, administration, history, BAGUA (the Eight diagrams), violence, the body, delusions, her, him, it, and perhaps art. You can watch it fast-forward, frame by frame, only watch one small section, watch from far away or close up, it does not matter because the important film segments or frames do not exist.” “Tang Maohong’s queer ideas and daydreams have finally incarnated into his most recent hand-drawing cartoon --“Orchid figure”. This huge project has been scaled down into only a few minutes, which himself called “personal little POP”. In a round frame of Chinese followers and birds painting, pompous mushrooms, elegant followers, up straight pagodaÅc recklessly grows between human body and daily life, groups of credulous images are springing up, plot development is in disorder, just like the topic of the work which is between realities and illusions, constructing a magically surrealism space between Chinese way of tradition and the future.
http://www.absolutearts.com/artsnews/2006/01/11/33603.html 
という言説を読んでいただくことにする。とにかく、ポップでシュールレアリスティックで、無国籍的でありながら非常に中国的であり、また何よりも変態的にエロティックである。アニメーション版もあるのだが、当日、映写を担当する人が来るはずなのに来ないといったことがあって、観ることはできなかったのだが、DVD(100元)を買って、後で観た。問題なのは、そのイメージとの距離の取り方だろう。ギャラリーで目を凝らして観ている分には気づかなかったのだが、DVDで観ていると、そのイメージへの距離が、隔靴掻痒というか、幾分遠いように感じてしまうのだ。
 それと、とにかく寒かったです。ギャラリーといっても、暖房もない工場の倉庫にずっといたのだから。